Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
6.9.2023, Karel Polívka, článek
Máme tu další konec známého herního studia. Tentokrát jde o Volition Games, které vytvořilo série jako Descent, Red Faction a Saints Row. Probereme si možné důvody a shrneme si, komu vlastně studio kdy patřilo, jelikož v průběhu let došlo k mnoha změnám.
eMKejx (108) | 8.9.202310:58
prvy Red Faction, to bola radost ­"die miner!­" :­) na tu dobu paradna hra s demolaciami prostredia.
Odpovědět0  0
631275 (287) | 7.9.20239:34
No, co na to říct. Litovat nemá smysl, nové freespace nebo redfaction nás už stejně nečekalo. A když se tedy z celého svého portfolia rozhodli vydat zrovna SaintsRow, tak se možná měli zamyslet, proč to dřív mělo úspěch a držet se toho. Nekorektnost, dělaní si legrace z establishmentu, přehnanonst. Ale to by chtělo nějakou integritu. Místo toho šli cestou go woke ­- go broke. A to i přes mnohá upozornění fanoušků, které poměrně nevybíravě napadali, protože to je to jediné správné, když od někoho chcete peníze.
Odpovědět0  0
cztajtrlik (57) | 6.9.202321:16
R.I.P. freespace.

Jeste Te vykopu, premodovanej vypadas celkem obstojne.

Snad jedina vesmirna zalezitost s opravdu promakanym ovladanim pres klavesnici a mys. Pamatuju, jak zidle skripala, kdyz jsem pridal plyn, dal tahly oblouk a snazil se neztratit stihacku z hledacku.

A na CRTcku snizeny rozliseni, aby to voodoo 2 jeste utahla. To cvakani pri prepinani z w98, pamatujete taky? :o)
Odpovědět0  0
Karel Polívka (1098) | 6.9.202323:26
Pamatuji éru těchto her a jejich hraní na Joysticku, když jsem si nejdříve koupil nějaký základní od Geniusu, ale brzy jsem provedl upgrade na lepší model od Logitechu, který umožňoval i otáčení kolem své osy ­(rudder­), což byl brutální upgrade z hlediska posunu v hratelnosti.

Jak jsem psal před chvílí, hodně mě bavil i Starlancer, u kterého si pamatuji, že se mi líbilo to zpracování kokpitu a interface + parádní 3D modely lodí a zbraňových systémů, mezi nimiž si šlo vybírat v menu mezi misemi: https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=A7UbOA4HdOI

A teď, když se dívám na to video, si vzpomínám, jak se mi tehdy líbil konkrétně efekt střelby těch energetických koulí :­-­)

Cvakání při přepínání z W98 ­- chvíli jsem přemýšlel a už jsem chtěl napsat, že se nějak nechytám, ale pak jsem si uvědomil ­- ano, cvakání CRT při změně rozlišení :­-­). Je to tak dávno, že už to člověku ani automaticky nesepne.
Odpovědět1  0
cztajtrlik (57) | 7.9.202310:48
Joysticky jsem naposledy daval na Atarku 800 XE.
Ted jsem mel vlastni predsevzeti, ze zvladnu nove joypady, no selhal jsem a xbox sel po pul roce k nekomu sikovnejsimu.
Ke konci jsem naopak zkousel xbox s klavesnici a mysi, ale vetsina UI to ma tak nejak mimochodne, spis vubec.
Jsem odsouzeny inklinovat k PC Master Race, za me spis Matlal Race.

To cvakani jste uhodl. U meho ViewSonica to fakt hlasite lupalo a navic ­(samozrejme nestinene­) repracky zpusobovaly po pul hodine moire jak prase a musel jsem vybirat volbu v menu, ktera se tusim vazne jmenovala ­"demagnetization­". Coz udelalo hlasite dzzzoooing cely obraz se na chvilku rozechvel do pulspiraly, usadil a moire bylo ­(na chvili­) pryc.

Nejak mi svethardware posledni dobou jede na nostalgickou notu, ziram, jak jsem vlastne stara vykopavka :­).
Odpovědět0  0
Karel Polívka (1098) | 7.9.202319:17
Atari 800 XE ­(samozřejmě s tím jednoduchým pákovým joystickem, který se musel neustále opravovat­) byl u mě úplně první počítač, s kterým jsem v dětství přišel do kontaktu a který u mě odstartoval mou zálibu v počítačových technologiích, když jsem si z magnetofonových kazet pouštěl pomocí jednoduchých příkazů v Basicu hry :­-­)

S gamepady to mám tak, že je i dnes používám na závodní hry a na plošinovky ­(mám model od Microsoftu, který přišel s předchozí generací Xbox One; nedávno jsem na něm hrál naposledy Grime, což je hra, která mě hodně překvapila tím, jak mě bavila a že jsem ji i přes její rozlehlost brzy dohrál do konce, takže ji mohu doporučit: https:­/­/www.svethardware.cz­/epic­-nabizi­-zdarma­-hru­-grime­-soulslike­-metroidvania­-plosinovku­/59735­), ale nic jiného si s jeho použitím neužiji a je jedno, jak tomu má hra uzpůsobené ovládání. Zkoušel jsem na gamepadu třeba i letecké simulátory a ani ty mě na něm nebaví, joystick se to prostě ani omylem nevyrovná. A hrát na gamepadu FPS nebo TPS, to je vyloženě utrpení.

Ten proces demagnetizace ­- u některých monitorů to jen trochu luplo, ale někdy to byla docela hlasitá rána. Pokud tohle teď čte někdo, kdo s CRT nikdy nepřišel do kontaktu, tak zde je jedno takové pěkně efektní video :­-­)
https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=toG71oIBWGM

Kvůli reproduktorům jsem demagnetizaci dělat nepotřeboval, ale ta funkce přišla vhod ve chvílí, kdy jsem měl CRT monitor blízko oblasti, kudy projížděla tramvaj.

Ono se na nostalgickou vlnu obecně jede v posledních letech docela dost, ať už jde o remastery různých starých her ­(viz Quake II a Half Life­) nebo všemožné retro konzole: https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=oJlglrwpEZ0

Jen je škoda, že i u těch remasterů starých legendárních her je třeba být na pozoru, protože člověk nikdy neví, co vlastně dostane. Za mě je příklad naprosto zbytečného remasteru Need for Speed: Hot Pursuit pro PC: https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=AB4M94LwVys

A naopak příklad povedeného remasteru jsou první dva díly Homeworldu:
https:­/­/www.svethardware.cz­/epic­-nabizi­-zdarma­-hry­-homeworld­-remastered­-collection­-a­-severed­-steel­/59815
Odpovědět1  0
Hirogen (143) | 6.9.202316:35
"Descent a FreeSpace byly vesmírné arkádové střílečky, což zase tolik lidí nezaujme­"
To snad ne...
Descent považuji za jedinou a skutečnou 3D hru své doby!
Pamatuji, kdy kamarád, který normálně hrál DOOMa, u DESCENTa se málem pozvracel, protože nedal ten 3D prostor.
Descent má nástupce tuším od stejných vývojářů ­- OVERLOAD. Takže kdo chce zavzpomínat...
Odpovědět1  0
Karel Polívka (1098) | 6.9.202317:03
A v čem je to v rozporu? Ta věta je z odstavce, kde je jasně řeč o herních žánrech a velikosti cílových skupin. Máte snad pocit, že takovéto střílečky typu Descent mají větší cílovou skupinu než střílečky z pohledu první nebo třetí osoby? První Descent vyšel po prvním Doomovi a nějak si nevybavuji, že by hry ze série Descent hrálo více lidí než Doomovky.
Odpovědět1  2
Karel Polívka (1098) | 6.9.202317:31
Změnil jsem v té větě označení z vesmírných arkádových stříleček na vesmírné simulátory­/střílečky, pokud Vám šlo o tohle. Ale že je cílová skupina takovýchto her výrazně menší než těch, na které se pak ve Volition přeorientovali, to je prostě fakt, jinak by ve hrách typu Descent pokračovali.
Odpovědět0  2
Hirogen (143) | 6.9.202321:43
O to mi nešlo. Šlo o slovo ­"nezajímavých­".
Problém Descentu byl, že o něm spousta lidí neví­/nevěděli. Ti, kdo zjistili, že tato hra existovala, byli naopak uchváceni. A upřímně, vzpoura těžebních strojů na Saturnu a čelit nas**nému těžebnímu stroji byla mnohdy zajímavější, než jinde furt nějací zombíci či něco jiného.
Ale nic ve zlým, to byl jen komentář...
Odpovědět2  0
Karel Polívka (1098) | 6.9.202322:59
Jasně, ale slovo ­"nezajímavý­" jsem nepoužil. V článku je formulace ­"...což zase tolik lidí nezaujme...­", což nemá stejný význam.

Každopádně tohle je bohužel příklad typu her, kdy na konkrétní tituly třeba jejich fanoušci nedají dopustit, přestože v globálu šlo o komerční neúspěchy, viz třeba shrnutí z Wikipedie u FreeSpace 2 z roku 1999: https:­/­/en.wikipedia.org­/wiki­/FreeSpace_2

-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-
"Despite glowing reviews, FreeSpace 2 was a commercial disappointment. In the United States, it totaled sales of 26,983 copies by the end of 1999, according to PC Data. Writing for Daily Radar, Andrew S. Bub remarked that the game ­"horrifically­" underperformed and was one of the most unfairly overlooked titles of the year. FreeSpace 2 was a runner­-up for GameSpot­'s 1999 ­"Best Game No One Played­" award, which ultimately went to Disciples: Sacred Lands.
FreeSpace 2­'s sales were acknowledged as disappointing, and described as awful by Kulas. He, however, stated that as the team had stayed within budget by sticking to schedule, Volition should at least be breaking even with the estimated final sales of the game.­"
-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-

Hrál jsem tehdy také Starlancer z roku 2000: https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=A7UbOA4HdOI

A i u něj se lze ve shrnutí na Wikipedii dočíst něco podobného: https:­/­/en.wikipedia.org­/wiki­/Starlancer

-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-
The game received ­"generally favorable reviews­" on both platforms according to the review aggregation website Metacritic. Chris Kramer of NextGen said of the PC version in its July 2000 issue, ­"You­'ll definitely love StarLancer on its own, and as an appetite for next year­'s FreeLancer ­[sic­], we­'re already salivating.­"
Kevin ­"BIFF­" Giacobbi of GameZone gave the PC version nine out of ten, calling it ­"a beautiful game in which one will find hours of entertainment.­"
The PC version was commercially unsuccessful. PC Data reported its sales at 28,685 units and revenues at $1.21 million in the U.S. by July 2000, which Mark Asher of CNET Gamecenter described as a ­"major disappointment­". He cited this performance as part of a trend of falling sales for space flight simulators and the wider flight simulator genre. According to designer Eric Peterson, the game ultimately sold around 400,000 units by late 2001—below expectations at Digital Anvil.
The PC version was a runner­-up for ­"Best Game No One Played­" at IGN­'s Best of 2000 Awards. It was also a finalist for the ­"Sci­-fi Simulation of the Year­" award at GameSpot­'s Best and Worst of 2000 Awards, which went to MechWarrior 4: Vengeance.
-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-­-

O tom, kolik lidí o těch hrách vědělo nebo ne po takové době můžeme spekulovat, ale z vlastní zkušenosti musím říct, že mi nepřišlo, že by se o těch hrách nevědělo, protože se o nich normálně psalo v časopisech jako Level a Score, což tehdy bylo něco jako povinná četba :­-­), ale prostě se hrály jiné typy her.

Já bych byl taky nadšený, kdyby někdo udělal nějakou moderní hru plnohodnotně navazující na hratelnost FreeSpace 2, ale nedělám si iluze.

S tím koncem Mimimi Games je stejný problém. Mám ten typ her, na který se specializovali ­(Commandos­/Desperados­), hodně rád a není nikdo jiný, kdo ten žánr dokázal zpracovávat lépe než oni, ale stejně to nestačilo, protože tuto mou zálibu v těchto hrách sdílí příliš málo dalších lidí ­(= příliš málo platících zákazníků­), s čímž bohužel vůbec nic neudělám.
Odpovědět1  0
vaclav2211 (399) | 7.9.202318:18
Na to ze som odchovany Wing commander I­-II­- Armada, prevateer, WC3 etc, tak Starlancer bol pre mna viac menej povynnostou, a nikdy som to neolutoval.
PS: v case WC1 som to hral s Quickshot Warrior 128­-b na 386 SX25 Mhz 2 mega ram SIPP a 40 mega HDD+ SB 8 bit mono, grafika nejaka Trident 8900 +­- nepamatam 512kb. Vtedy to bola zabava na 3 diskety, WC2 uz mal aj so speech diskom tusim 34­-36 mega, takze DOS+ ovladace na zvukovku a Joy, a cely komp bol vlatne iba na jednu hru :P Paaaani to boli casy.
Odpovědět0  0
Karel Polívka (1098) | 14.9.202312:14
První mnou koupený joystick byl Genius Flight 2000 F­-22X, ale brzy jsem povýšil na Logitech WingMan Extreme Digital 3D, který mám ve skříni dodnes :­-­) Nedávno jsem jej po mnoha letech zapojil, že si s ním zalétám ve Star Wars Squadrons, ale už bohužel vůbec nedrží středovou pozici. Takže zvažuji asi tak po 20 letech další upgrade, tentokrát na Thrustmaster T.16000M FCS :­-)
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.